Hvad er årsagen til, at nogle brands har mere succes end andre? For at bygge et stærkt brand, skal nøglen i dag i højere grad end nogensinde før findes i troværdighed og emotionel forbindelse til målgruppen. Det kræver nøje planlægning og strategi.

I et globaliseret samfund, hvor den teknologiske udvikling sker med rivende hast, står mange virksomheder overfor nye udfordringer. Vi oplever ændret forbrugeradfærd og tankemønstre, som vi skal forholde os til.

Branding er en af de vigtigste områder, man som virksomhed skal arbejde med. At bygge et stærkt, genkendeligt brand hjælper i tilknytningen til dine eksisterende kunder, åbner døren til nye og styrker loyalitet og genkendelse.

Troværdighed og autenticitet

Hvad gør dit brand troværdigt? Branding handler om den meddelelse, du sender ud i verden – og som din målgruppe genkender, når de ser dit logo. Din virksomheds vision og kernefortælling er fundamentet for de værdier, du skaber hos din målgruppe. Derfor må du starte med at stille dig selv spørgsmålet hvorfor?

Folk køber hvorfor, du gør – og ikke hvad du gør.

Kan du mærke og høre forskellen? Et hvorfor er ladet med værdi, der handler om din kernefortælling og vision. Dit hvorfor er med til at inspirere og motivere både dine medarbejdere og din målgruppe. Dit hvorfor skal afspejle den ægte, troværdige meddelelse i dit brand. Det skaber autenticitet og sammenhæng – indadtil og udadtil. Værdier, formål, fortælling og autentisk indhold, skal leve op til sine løfter. Der skal med andre ord være bevis for, at du kan leve op til de flotte ord i din branding.

Mening

Når det giver mening skabes værdi. Derfor er sammenhæng mellem brand, vision og målsætning essentiel. Når brandet skaber sammenhæng, resonerer det stærkere hos din målgruppe. Ideelt set skal hver enkelt person i virksomheden derfor arbejde mod de samme mål. Er virksomhedens vision og målsætning en integreret del af den måde ledelse og medarbejdere tænker, arbejder og kommunikerer på, er den værdi, det skaber med til at styrke brandingværdi for din målgruppe. Dine medarbejdere advokerer, inspirerer og styrker dit brand udadtil.

Inspirer og kommuniker

Hvor kan du gøre en forskel i forhold til dine konkurrenter? Din kernefortælling er dit brands DNA. Din brandkommunikation skal være innovativt og særegen for at blive hørt – og din kernefortælling er dét, der gør dit brand unikt. Det er dit brands DNA. Som nævnt ovenfor skal det kommunikeres troværdigt og autentisk. Find ind til kernen af dét, der skiller dig ud og gentænk den fortælling på nye, innovative måder. Inspirer din målgruppe ved at fokusere på de værdier, du giver videre til dem. Kendskab til din målgruppe, gør det muligt at skabe emotionelle forbindelser, der styrker loyalitet og autenticitet. Fremhæv de områder, hvor dit produkt skiller sig ud ift. konkurrenterne, er innovativ og særegen, eller skaber fordele på f.eks. pris eller teknologiske muligheder.

Når vi bygger brands, arbejder vi med den æstetiske kommunikation. Det er et værktøj, hvor vi har et holistisk blik på den samlede visuelle og tekstuelle kommunikation. Vi arbejder med de emotionelle og sansemæssige processer, der er værdi- og meningsgivende.

Influencers

Der skal mere og mere til for at fange forbrugernes opmærksomhed – og at skabe troværdighed omkring brandet kan være en stor post i sig selv. Det er ikke nok, selv at fortælle hvor fantastisk brandet er. Vi har talt om influencers før i vores SoMe artikel. Brandambassadører kan øge din virksomheds placering på troværdighedsbarometeret. De er med til at gøre dit brand mere attraktivt og understøtter, at du har bevist reel kvalitet og værdi.

Medier

I disse moderne teknologiske tider, må du kommunikere din branding på tværs af de forskellige kanaler og medier. Det kræver ressourcer og grundig strategisk planlægning. For det nytter ikke noget at være på samtlige sociale medier, hvis der ikke er ressourcer til håndteringen. Omvendt nytter det heller ikke noget ikke at være repræsenteret på de vigtigste kanaler, hvor målgruppen er.

Derfor – tænk strategien igennem og afsæt tid til at implementere den, så den kan håndteres, og der kan leves op til de forventninger og målsætninger, der er udstukket.

Nu har du måske fået noget at tænke over – og vi står selvfølgelig til rådighed, hvis du har spørgsmål. Her hos os udarbejder vi brandstrategier, der hjælper dig i mål.