Æstetisk kommunikation er et sanseligt og relationsskabende værktøj, der kan styrke dit kundegrundlag og skabe merværdi på bundlinien. Fordi den vækker din lyst til live.

Jeg hører bestemt ikke til dem, der er glade for kryb, kravl og insekter. Af nogen art. Men ovenstående foto synes jeg mere end almindeligt smukt. Prøv at se på billedet af græshoppen. Selvom du måske kan relatere til min manglende begejstring for den slags væsener, ser du måske også at kræet har en egen skønhed? Dine grunde er sandsynligvis andre end mine. Den æstetiske værdi rammer det relationsskabende og personlige på et alment menneskeligt plan afhængigt af, hvad man ser og hvordan man ser det. Altså hvilken betydning det lander hos den enkelte. For den æstetiske kommunikation spiller på din lystfølelse.

På fotoet er den æstetiske værdi fremhævet i kraft af fotografens capture og efterbearbejdelse. Men der er et dybere lag for mig personligt. Det er ikke bare farvernes spil, dyrets elegance, men i særdeleshed de associationer, det bidrager til, der træder frem for mit indre blik.

I stedet for at se krybet, kommer jeg til at tænke på en dejlige ferie for et par år siden under sydens sol. Jeg hører cikaderne i skumringen, mens jeg sidder i græsset udenfor den gamle rustica med udsigten over Comosøen. Det er duften af oliventræernes blomster og mine børns glade stemmer i det fjerne, der møder mig. Jeg glemmer helt, hvor ucharmerende jeg i virkeligheden synes det meste kryb og kravl er.

Mine sanser bliver stimuleret af det skønne, jeg ser – og det iværksætter tanker om noget skønt og dejligt. Det kalder på andre sanser – dufte, lyde, minder. Den vækker velbehag – det emotionelle og lyst til live. Dét er den æstetiske kommunikations særlige styrke. Det er med dét værktøj, vi kan styrke din virksomheds kernefortælling.