Tag fat i os:
Krogen 3, 5370 Mesinge
hello@sevenyellowmonkeys.dk
- eller ring:
+45 60 92 26 56
+45 42 73 72 12
Tilbage

SoMe 2019

SevenYellowMonkeys - med andre ord - SOME 2019

Engagement og data

Hvilke SoMe-tendenser skal vi holde øje med i 2019? Buzzwords i 2019 fortsætter med AR, AI, video- og influencer-marketing. 2018 var i store træk en forbedring og opdatering af SoMe-tendenser i 2017. Selvom vi stadig har nogle måneder tilbage af 2018, kommer vi her med et bud på, hvad vi tror, I skal holde øje med i 2019.

Engagement mellem brand og forbrugere

Influencers

Hvad har I gjort for at øge engagementet hos jeres kunder? Undersøgelser viser, at den stærkeste drivkraft i købsprocessen, er anbefalinger fra personer, vi har tillid til. Øverst ligger anbefalinger fra familie og venner, men hvis I vælger at benytte influencers på de sociale medier, kan det være en effektiv måde at øge kendskabet til jeres brand og jeres budskab. Vi vil nemlig gerne have relevant indhold. Og troværdigheden er betydeligt større, hvis budskabet kommunikeres af én vi kan identificere os med, ser op til eller som vi gerne vil sammenligne os med.

Brug de sociale medier til at finde ud af, hvilke influencers, der appellerer til netop jeres målgruppe. Der er ikke nogen garanti for, at influencers kan øge jeres salg eller styrker jeres brand. Men jeres brands troværdighed forstærkes af andres anbefalinger

Brugerinddragelse

Selvom tilliden til reklame og brands overordnet set er faldende, betyder det så, at den traditionelle reklame er død? Både ja og nej. Det er forbrugerne, der har fat i den lange ende, og i høj grad selv styrer, hvornår hvilket indhold konsumeres. Det handler derfor i høj grad om at engagere og involvere dine (for)brugere. At udvikle relationer, skabe transparens og troværdighed.

Det er ikke bare købsøjeblikket, men hele forbrugerrejsen, der skal være en del af oplevelsen. Tænk derfor i brugerinddragelse og lad brugerne være med til at skabe dit indhold. Det kan du f.eks. gøre ved call-to-action, afstemninger eller interaktion, der involverer på sjove og aktive måder, som f.eks. da Faxe Kondi i en konkurrence opfordrede brugerne til at skrive et Faxe Kondi-digt.

Deling

Kan I engagere jeres brugere, så de deler jeres opslag? De brands, der formår at engagere til at like og dele opslag, har fat i den lange ende. De sociale medier skal ikke bare anskues som en platform for traditionelle reklamer, men som et potentiale for dataindsamling via interaktion og engagement, der kan gøre jer skarpere, klogere og målrettet i jeres markedsføring.

Video og videoreklame

Levende billeder huskes bedre

Hvis I ikke har tænkt video ind i budgettet for 2019, er det måske på tide, at I gør det nu. Video vokser sig nemlig kun større og stærkere. Og med god grund. Det estimeres at 80% af internettrafikken relaterer sig til live-videoer – herunder streaming tjenester. Vi tror på, at denne tendens fortsætter. Det samme gælder for videoreklamer. Brugerne husker 95% af indholdet af videoer mod kun 10%, hvis indholdet er tekst og billede.

Der er altså rigtig god grund til at tænke videoer ind i marketingbudgettet. Omvendt er det ikke noget, der bare kan laves med venstre hånd. Konkurrencen er hård fra velproducerede danske og udenlandske YouTube-kanaler. Læg derfor en stram plan og strategi – og analyser jeres målgruppe. Videoer til de socialemedier er hverken tv eller hjemmevideo, men blander det bedste fra de professionelle og amatørernes verden. De balancerer mellem autenticitet og at være i øjenhøjde med målgruppen.

Social Medie integration

Data. Data. Data

Det er ikke nyt, at vi kan signe up til tredjeparts-services via f.eks. Facebook og LinkedIn. Vores sociale mediekultur og vores forventninger til en smooth brugeroplevelse bliver ikke mindre, når vi surfer fra platform til platform. Tendensen fortsætter, hvor vi i endnu højere grad vil opleve, hvordan sociale medier integrerer deres ydelser i tredjeparts-apps.

Vi forventer derfor, at de sociale platforme bliver endnu mere integreret i andre services de kommende år – med datadeling til følge. Det betyder, at sociale medier apps har mulighed for at dele mere brugerdata, og overgangen på tværs af sociale medier og tredjeparts-apps kan give en mere glidende oplevelse. Det giver jer mulighed for at dykke længere ned i brugernes data fra de respektive platforme.

Realtime data

Og når vi nu taler om data, så er en af de helt store fordele ved de sociale medier realtime-data. Der er allerede mange forskellige værktøjer, der kan hjælpe jer med at opsætte jeres eget realtime-sociale-media-dashboard. Her kan I få kontant afregning ifht., hvad der siges om jeres forretning lige nu, hvad brugerne mener om de emner, der er relevante for jer, og hvad der siges om og af jeres konkurrenter. I har mulighed for at blive klogere på jeres målgruppe, hvad de er optaget af, og hvilke type opslag, jeres målgruppe reagerer bedst på. Brug dataene til at skabe engagerende indhold og annoncer.

Her i huset er vi ikke i tvivl om, at vi kommer til at opleve endnu flere digitale løsninger, med fokus på brugeroplevelser og dataindsamling.

AI & Chatbots

Chatbots overalt

Chatbots og virtuelle assistenter er efterhånden at finde på mange websites som del af kundeservice. Automatiseringen af brugeroplevelsen findes lige fra bestilling af pizza til booking af rejse. Fordelen er, at botten kan være til stede 24/7, og dermed kan servicere kunderne på deres præmisser. I kan betjene mange flere kunder på én gang med færre ressourcer – og hos kunderne oplever den enkelte dialogen som en vis grad personlig.

Chatbots, der kombineres med learning-machines, giver mulighed for automatiseret tracking af kundernes bevægelser.  Disse data gør det muligt at foreslå oplevelser og produkter og strømline forbrugerspørgsmål. Resultatet er en høj personificeret brugeroplevelse og deraf følgende høj kundetilfredshed.

Selvom automatisering er et effektivt redskab og kan klare det basale, mener vi ikke, at det kan eller skal erstatte den personlige betjening. Se det som et supplement til at frigive ressourcer, der så kan udnyttes bedre andre steder. Hjælpsomhed og autenticitet vil til enhver tid slå tech og automatisering. For igen – det handler om brugeroplevelse og tilknytning.

AI

Måden vi søger indhold på er under udvikling og her spiller AI en stadig større rolle i masser af de grundlæggende SoMe-opgaver. Allerede nu kan vi f.eks. automatisere vores posts – lige fra planlægning af den optimale tid at sende ud, til at finde fængende indhold at dele.

Men det er ikke kun de sociale mediers algoritmer, hvor AI gør sig gældende. Det er også muligheden for at søge indhold bl.a. via billedgenkendelse, der udvider potentialet for at interagere med brugere og spotte influencers, der er vilde med jeres brand.

H&M’s app har allerede implementeret billedgenkendelse i deres app, hvor du kan fotografere tøj og derefter finder app’en et match eller mønster, der ligner. Google Translate er også et eksempel på AI, der både kan bruges sammen med den gratis app i din smartphone og sammen med Googles nye høretelefoner i Pixel Buds.

Målrettet markedsføring

AI-teknologier muliggør desuden at tracke kunders bevægelser og teste hundredevis af SoMe-annoncevariationer samtidig – og næsten i realtime. I stedet for at ”gætte” på, hvilke billeder og tekster, der vil få flest mulige klik, kan kampagner automatiseres, så de bedst mulige indlæg rettes mod det største publikum.

AI-drevne værtøjer og de komplekse algoritmer kan opnå på millisekunder, hvad der tog kreative teams flere dage eller uger at beregne. Det kan hjælpe din virksomhed til at nå større målgrupper med bedre målrettede og mere personlige meddelelser end nogensinde før – og det kan opfylde drømmen om virkelig skalerbar SoMe. Forudsat altså, at I kan følge med.

AR (Augmented reality)

Servicen, der giver ‘try before buy’-mulighed

IKEA implementerede IKEA Place app’en i efteråret 2017. Det er en Augmented Reality-app, der lader forbrugeren placere flere end 2.000 møbler i eget hjem – og det i helt korrekte mål ned til mindste millimeter. App’en placerer fotorealistiske møbler, som man kan placere og flytte rundt med via touchscreen. Man kan således se, om drømmesofaen passer i dét hjørne, man havde tænkt, matcher i farve og passer til resten af hjemmet.

Oprindeligt er teknologien kendt fra computerspil, men findes nu i flere shopping-apps, indenfor arkitektur, design og konstruktionsindustrien. Man kan ikke komme udenom potentialerne. Det giver nye muligheder for brands – og forbrugerne.

Vi bruger cookies!