Kvalitetsindhold og høj ranking
Har I styr på jeres SEO-strategi? Er I opdateret med de nyeste tendenser, så jeres website, blogs og sociale medier ranker højt i søgninger? Hvis ikke, så er det værd at læse med her.
I vores artikel om SoMe 2019, kan I læse om de digitale tendenser, vi forventer kommer til at fylde det kommende år. Det digitale marked udvikler sig med rivende fart – og det samme gør SEO. Derfor er det vigtigt, at I holder jer opdateret og sørger for at optimere jeres website. SEO spiller nemlig en væsentlig rolle, når jeres målgruppe skal finde frem til jeres brand og produkter. Hvis I ikke har styr på, hvilke regler Google opstiller, vil det mærkes på trafikken til jeres site.
Kvalitetsindhold
Kvaliteten af indhold har længe været en væsentlig faktor for at opnå gode ratings i Googles algoritmer. Det ranker højt, hvis du kan fastholde og engagere dine brugere. Derfor er det afgørende, at I skaber linkværdigt, brugerdrevet kvalitetsindhold, der besvarer brugernes behov, kan svare på de mest relevante spørgsmål og give nyttige oplysninger. Jo længere tid, du kan fastholde brugerne på dit website, des bedre er det.
Lange indholdssider ranker højere
Højkvalitetsindhold er nøglen til succes. Skriv derfor indhold, der skaber værdi og mening for dine besøgende. Tendensen viser, at længere indholdssider placerer sig betydeligt bedre i søgemaskinerne og skaber mere organisk trafik end på de korte indholdssider. Undersøgelser viser, at brugerne bliver længere på disse sider og dette indhold modtager flere delinger og henvisninger / backlinks.
Ifølge Googles anbefalinger, er dette nogle af de ting, du skal være opmærksom på, når du skaber indhold:
- Det er vigtigt at skabe troværdighed. Skab interessant og relevant indhold, der skaber omtale og trafik og styrker dit omdømme
- Velskrevet og unikt indhold skrevet i øjenhøjde og tilpasset din målgruppe
- Implementering af effektive og beskrivende linktekster
- Anbefalinger, testimonials, citater og henvisninger, der styrker dine pointer og din troværdighed
Google har ikke afsløret præcist, hvilke parametre, de måler brugeradfærd på, men et kvalificeret gæt herfra er, at det måles på afvisningsrate (om sitet forlades næsten med det samme), sessionsvarighed (tidsforbrug på sitet), klikrate (hvor mange klikker sitet i søgeresultater). Der findes flere værktøjer, der gør det muligt at måle resultaterne for organisk søgning online – bl.a. på Scema og Google Analytics
Konverteringsoptimering (CRO)
Hvis det for jeres forretning har en betydning, at jeres brugere skaber værdi, skal I have kigget på jeres konverteringsoptimering. Konverteringsoptimering har ikke til formål at skabe øget trafik, men derimod øge chancen for, at brugeren får en positiv oplevelse og foretager en handling – som f.eks. et køb – når de besøger jeres site. Brugeroplevelsen på jeres website er med til at præge jeres indsats på SEO. Brugeroplevelsen har med andre ord væsentlig betydning for, hvordan jeres site ranker i organiske søgeresultater.
Her i huset arbejder vi med at skabe en tæt sammenhæng mellem indhold, design, æstetisk kommunikation og brugerpsykologi. Vi sætter os grundigt ind i jeres målgruppes behov, motivation og forudsætninger, og vi indarbejder SEO som en naturlig del af processen.
Sociale medier
Har I sørget for at skabe sammenhæng mellem jeres website og de sociale medier? Google og andre søgemaskiner prioriterer i stigende grad websites, der deler indhold på tværs af platforme. Dermed bliver likes, delinger, re-tweets og klik vigtigere end nogensinde. Derfor er det en god idé at udarbejde en strategi, hvor I tænker de sociale medier ind jeres samlede strategi og skaber engagerende indhold, der kan postes og deles på tværs af platforme.
Mobilvenlighed & load-tid
Er dit website mobilvenligt? Det kræver et responsivt design, hvis I vil være klar til Googles ændringer fra desktop- til mobilbaseret indeks. Tidligere på året annoncerede Google deres ”best practice” for Mobile First-indeksering. Det betyder, at siden indekseres og rangeres efter sidens mobilversion. Hastighed, hvormed siden kan loade, bliver dermed en væsentlig placeringsfaktor for søgeresultaterne. Det kræver en bedre justering mellem indhold på mobil- og desktop-websteder. Brugerne vil nemlig have resultater ved søgning – og det kan ikke gå hurtigt nok. Hvis I ikke har tjekket op på jeres websites mobilvenlighed og load-tid, er det en rigtig god idé at få styr på det nu. Brug Google PageSpeed, til at tjekke jeres websites hastighed.
HTTPS
For et par år siden meddelte Google, at sikrede websitecertifikater (SSL) påvirker websiders placering i søgninger. Google favoriserer fremover HTTPS-websites. Siden januar i år har man kunnet opleve, at websites, der ikke starter med HTTPS opfattes som potentielt usikre. Det kan have en afskrækkende effekt på brugerne og skabe mistillid til jeres site. Hvis I derfor ikke har skiftet fra HTTP til HTTPS, er det vigtigt, at I får det gjort. Særligt, hvis I indsamler personfølsomme oplysninger.
Stemmestyring
Så er den her! Google Assistent er Googles version af Apples Siri og Microsofts Alexa. Nu taler den stemmestyrede ”Assistent” altså dansk. Men det tager nok stadig lidt tid, før vi herhjemme kan udnytte robotternes fulde potentiale. Google Assistent har – ligesom Siri – sine udfordringer med det danske sprog.
Selvom stemmestyrede søgninger endnu ikke er helt almindelige, er der ingen tvivl om, at stemmestyring er kommet for at blive. Man kan derfor ikke komme udenom det som et parameter, der får indflydelse på hele vores måde at arbejde med SEO. Vi anbefaler derfor, at man så småt begynder at forberede sig på en stemmestyret fremtid. Det betyder, at jeres website skal optimeres til den nye måde, søgefunktioner vil blive anvendt for at sikre en høj ranking.
Her er nogle af de ting, I skal være opmærksomme på, når I forbereder jeres website til stemmestyring.
- ‘Almindelig’ tekstsøgning er ofte stikordsbaseret. Stemmesøgning vil forekomme i spørgsmål stillet i sætninger.
- Stemmestyrede søgninger vil i højere grad være lokalt baseret. Derfor – tænk lokalt og optimer dit website mod lokale målgrupper ved at bruge stedord i indholdet på dit website.
- Hvordan vil de stemmestyrede assistenter udtale dit website? Vær opmærksom på, at det bliver udtalt korrekt og ikke forveksles med andre
Af andre SEO-tendenser, vi kan nævne, er naturligvis også metadescription, hvor den nye anbefalede længde er 300 tegn. Ligeledes er arbejdet med strukturerede data en måde at gøre jer mere synlige i søgeresultaterne. Søgningen suppleres her med f.eks. billedmateriale, anmeldelser eller opskrifter fra jeres website.
Vi håber, du er blevet lidt klogere på, hvordan I kan optimere jeres SEO i jeres virksomhed. Og hvis det virker for uoverskueligt og svært, så er vi der selvfølgelig til at hjælpe jer godt på vej.