Den æstetiske værdi ligger i den hovsa-oplevelse der bidrager til et produkts kernefortælling – en fortælling, der er helt unik for netop dette produkt.

Forleden var Jan og jeg på researchtur i forbindelse med en App, vi skal lave for en af vore kunder. I denne kontekst er det sådan set ikke App’en, der er interessant. Det er til gengæld den oplevelse, der fulgte, hvor forening af æstetisk værdi og klar kommunikation går op i en højere enhed. Denne tur tog os til Vejlefjord og de smukke omgivelser omkring Hotel Vejlefjord og Vejlefjord Rehabilitering.

Som mine børn og nærmeste vil vide, ejer jeg ikke snerten af retningssans. Som i overhovedet ikke! Jeg kan virkelig fare vild i min egen bukselomme.

Paradokset er, at jeg til trods for gentagende og jævnlige uheldige situationer, hvor jeg må bruge nærmeste “livline” for at komme tilbage på rette spor, (takker skæbnen for mobiltelefonen), alligevel elsker at bevæge mig væk fra den forberedte rute og GPS’ens anvisninger for at undersøge “ukendt” land. Naturligvis med en ualmindelige stor og næsten garanteret risiko for, at jeg farer vild og havner et helt andet sted end planlagt.

Disse afstikkere og omveje har det dog med at føre sjældne oplevelser og opdagelser med sig. Og det er nok derfor, jeg er så fascineret af at gøre det stik modsatte af, hvad jeg burde og ofte ender steder, jeg ikke har kalkuleret med.

Ting opstår…

Når man mindst venter dem. På denne research sker det så. Vi bevæger os væk fra hovedstier og ind gennem skovens krat. Ikke af nogen særlig anden årsag end at rense hovedet for opgaver og bare indsnuse skov og sensommer. Og her former træ og krat silhuetten af noget menneskeskabt, der, som vi nærmer os, materialiserer sig som en lille træhytte. Væggene er skåret af slanke egelameller og med et stort agern på toppen af det smukke tag i træspån, står det lillebitte hus i et nært samspil med skoven.

Forsiden er åben og inviterer os indenfor på bænken i det lille rum på knap 3m2. Som om huset ved, at man trænger til et hvil, suges man med ind i den zen-agtige oplevelse. En fantastisk udsigt og en hytte i æstetisk balance med sin omgivende natur. Der går faktisk lidt tid, før jeg opdager at lamellerne i bagvæggen er udskåret som en kyssemund og ved nærmere undersøgelse – og hjælp fra en QR-koden ved indgangen – får vi den forunderlige historie om Kys-mig-straks-huset.

Oprindeligt lå der på dette sted en gammel jagthytte, der i 2012 blev genopbygget og gjort til en del af de kurveje, der kan dateres helt tilbage til år 1900. De blev anlagt af tuberkuloselægen, Christian Saugman, der var grundlægger af Vejlefjord Sanatorium.

At tuberkulosepatienterne efter sigende brugte den oprindelige gamle jagthytte som hemmeligt mødested med deres elskede, giver en ekstra dimension til stedet. Tankerne strejfer de sanatorieanbragte kærester, der havde forbud mod intim omgang. Kysset står skåret i det nyopførte kyssehus til evigt minde – og inspiration for os, der måske sætter sig på bænken, nyder den smukke udsigt og slutter dagen i et varmt kys.

God kommunikation – og masser af kys

Vi bevægede os væk fra hovedstien, og vildvejen førte os til en oplevelse, jeg ikke havde forestillet mig. Jeg elsker naturen og som sådan, er jeg kunde i skoven. Jeg opsøger den ofte. Det gør jeg, fordi den som regel giver mig gode oplevelser, som jeg gerne vil opleve igen.

Sådan er det også at være kunde i en hvilken som helst anden butik. Vi kommer igen, hvis vi får gode oplevelser med hjem. Og de gode oplevelser forstærkes, hvis de har en særlig enestående historie. Hvis dit produkt og den fortælling, der knytter sig til det, kan pirre vores nysgerrighed og vores sanser. Hvis du kan formidle din kernefortælling og skabe værdi for din kunde.

Når jeg som kunde overraskes og præsenteres for noget, jeg ikke vidste eksisterede, eller ikke vidste, jeg ønskede, er den æstetiske værdi den ekstra dimension, der gør oplevelsen stærkere, får mig til at huske og søge tilbage til den gode følelse.

Kys-mig-straks-husets æstetiske værdi er ikke bare husets egen æstetik. Det er den værdi, der knytter sig til dens historie. Det er den hovsa-oplevelse der bidrager til dets kernefortælling – en fortælling, der er helt unik for netop dette produkt. Den udskårne kyssemund, som man måske ikke opdager med det samme, forstærker og skaber relation mellem produkt og “kunde”, folder sig ud og lagrer sig som en oplevelse, man ikke glemmer – og som er enestående for dette sted.

Strategisk kommunikation  – æstetisk værdi

Brandet er ikke bare homogent med produktet – den strategiske kommunikation, markedsføringen af historien om kysset gør også, at man husker produktet for sin helt unikke og særlige karakter. Man får lyst til produktet. Man bliver inspireret og beriget.

Som kunde i skoven er jeg blevet hugt. Jeg kommer helt sikkert igen – og jeg fortæller om oplevelsen til andre. Sender dem til Vejle, for ved Vejle Fjord har de har noget ganske særligt, man ikke kan få andre steder.

Dét er essensen af god branding. Forening af æstetisk og strategisk kommunikation skaber unikke oplevelser, din kunde ønsker mere af. At fortælle den unikke historie, knytter bånd til din målgruppe. Og dét spreder sig som ringe i vandet.

Denne skovtur vil stå for mig som en af de helt særlige. Jeg giver oplevelsen max stjerner og danser hjem på euforiske fødder. Ikke kun fordi denne researchtur ærlig talt blev en lille smule sjovere. Men særligt fordi den gav os en æstetisk, sanselig og sensuel oplevelse.

Og masser af kys.